لایت کوین چیست: 3 نکته درباره لایت کوین (LTC)

لایت کوین چیست؟ لایت کوین (LTC) یک رمز ارز جایگزین است که در اکتبر ۲۰۱۱ توسط چارلز لی ساخته شد. لایت کوین به عنوان یک فورک از بیت کوین (BTC) شناخته می‌شود. لایت کوین، مانند بیت کوین، مبتنی بر یک شبکه‌ی پرداخت جهانی با منبع باز است که توسط هیچ قدرت مرکزی کنترل نمی‌شود. لایت کوین از جنبه‌هایی نظیر سرعت بالای ایجاد بلاک و استفاده از رمزنویسی به عنوان برنامه‌ی اثبات کار با بیت کوین متفاوت است.

لایت کوین یک آلتکوین اولیه است که توسط چارلی لی، یکی از مهندسان سابق شرکت گوگل، ایجاد شد.

لایت کوین به عنوان نسخه‌ی نقره‌ای بیت کوین معرفی شده است؛ این آلتکوین در بالاترین جایگاه خود از لحاظ سرمایه‌ی بازار، در رتبه‌ی سوم بزرگ‌ترین رمز ارزها ایستاده بود.

از آن‌جا که ساختار لایت کوین شبیه بیت کوین است، به عنوان شبکه یا محیط آزمایشی برای اصلاحاتی که بعدها در بیت کوین قابل اعمال باشند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۱. لایت کوین چیست

چارلی لی دانش‌آموخته‌ی موسسه‌ی فناوری ماساچوست و یکی از مهندسان سابق شرکت گوگل است که در ۲۰۱۱ به بیت کوین علاقه‌مند شد. وی در این مورد گفته است، “‌در اکتبر ۲۰۱۱، داشتم با کد بیس بیت کوین بازی می‌کردم که به دیدم در حال ایجاد یک نسخه‌ی جدیدی هستم… یک فورک از بیت کوین. این بیش‌تر برای من یک پروژه‌ی جانبی سرگرم‌کننده بود.‌”‌

الگوریتم اسکریپت اثبات کار (PoW)

اسکریپت یک تابع مشتق کلید مبتنی بر رمز عبور است. به گزارش تارسنیپ، “‌تابع مشتق کلید اسکریپت اساس برای استفاده در سیستم بک‌آپ آنلاین تارسنپ ایجاد و به گونه‌ای طراحی شده است که علیه حملات بی‌رحمانه‌ی سخت‌افزاری بسیار امن‌تر از توابع جایگزین نظیر PBKDF2 یا bcrypt باشد.‌”‌

اسکریپت توسط چارلز لی با این هدف ویژه‌ طراحی شد که احتمال حملات سخت‌افزاری سفارشی و با وسعت بالا را بر ارزها کم‌تر کند. الگوریتم SHA-256 بیت کوین برای جلوگیری از پردازش موازی به مقدار زیادی حافظه‌ی دسترسی تصادفی یا همان رم نیاز ندارد؛ در حالی که اسکریپت به رم بالا نیاز دارد.

در ابتدای دهه‌ی ۲۰۱۰، هم‌زمان با این‌که عملیات استخراج باعث ایجاد و توسعه‌ی سخت‌افزارهای اختصاصی نظیر مدارهای مجتمع با کاربرد خاص (ASIC) شدند تا بتوانند هشینگ SHA-256 را حل کنند، به نظر می‌رسید بیت کوین در برابر چنین حملاتی آسیب‌پذیر باشد. چارلز لی با ایجاد الگوریتم اجماع با نیاز بالا به حافظه (مموری)، به دنبال رسیدن به موفقیت در رقابت سخت‌افزاری با سایر رقبا است؛ اگرچه در عمل، با ظهور کارت‌های گرافیک (GPU) به نیاز به RAM بالاتر را رفع کردند، چارلز لی نتوانست به هدف خود برسد.

۲. تفاوت‌های بیت کوین (BTC) با لایت کوین (LTC)

لایت کوین با این هدف راه‌اندازی شد که پس از بیت کوین طلایی، به نقره‌ی ارزهای دیجیتال تبدیل شود. لایت کوین، مانند بیت کوین، یک ارز اینترنتی همتا به همتا است. لایت کوین یک شبکه‌ی پرداخت جهانی کاملا غیرمتمرکز و منبع باز است. چارلز لی لایت کوین را با این هدف ایجاد کرد که نقص‌های بیت کوین را اصلاح کند. تفاوت‌های این دو ارز رمزنگاری شده در جدول زیر نشان داده شده‌اند.

لایت کوین به گونه‌ای طراحی شده است که چهار برابر سریع‌تر از بیت کوین بلاک ایجاد کند (۱ بلاک جدید در ازای هر ۲.۵ دقیقه، در مقایسه با ۱۰ دقیقه برای بیت کوین)، و هم‌چنین، سقف استخراج برای لایت کوین نیز چهار برابر بیت کوین است – سرعت و سهولت کسب لایت کوین مزایای اصلی این رمز ارز در مقایسه با بیت کوین هستند. با وجود این، از آن‌جا که لایت کوین از اسکریپت به عنوان یک الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کند (در مقایسه با الگوریتم SHA-256 بیت کوین)، استفاده از سخت‌افزار استخراج نظیر ماینرهای ASIC یا یک ریگ (rig) استخراج کارت گرافیک (GPU) به اندازه‌ی قابل توجهی نیازمند توان پردازش بالاتری است.

لایت کوین از لحاظ سرمایه‌ی بازار همواره جزء بزرگ‌ترین رمز ارزها بوده است (اگر چه هم‌چنان اختلاف زیادی میان لایت کوین و بیت کوین وجود دارد)، و از مارس ۲۰۲۱، بیش از ۶۶ میلیون کوین را در جریان بازار قرار داده است.

۳. برنامه‌هایی برای لایت کوین (LTC)

از آن‌جا که لایت کوین با هدف بهبود سرعت تراکنش، بدون قربانی کردن امنیت و یکپارچگی شبکه، ایجاد شده، سازندگان این فناوری ویژگی‌های متعددی را در آن پیاده‌سازی کرده‌اند.

SegWit

SegWit یا شاهد تفکیک شده برای نخستین بار در ۲۰۱۵ برای بیت کوین مطرح شد. این ویژگی با “‌تفکیک‌”‌ داده‌های سیگنال دیجیتالی (به عنوان “‌شاهد‌”‌) در خارج از بلاک پایه در بلاک چین عمل می‌کند. SegWit به منظور مقابله با مشکل مقیاس‌پذیری بیت کوین ایجاد شد، ولی این برنامه جنجال بزرگی در جامعه‌ی بیت کوین به وجود آورد.

در ۲۰۱۷، لایت کوین SegWit را پیاده‌سازی کرد؛ و از آن‌جا که لایت کوین مشابه‌ی بیت کوین است، این شبکه به عنوان فضایی آزمایشی برای کارایی SegWit در شبکه‌ی بزرگ‌تر بیت کوین عمل کرد. این آزمایش با موفقیت رو به رو شد؛ و پس از آن، بیت کوین نیز SegWit را پذیرفت. برخی از مخالفان پذیرش SegWit که طرفدار افزایش اندازه‌ی بلاک بیت کوین بودند، یک هارد فورک در بیت کوین به وجود آوردند که منجر به پیدایش بیت کوین کش شد.

شبکه لایتنینگ (Lightning Network)

شبکه‌ی لایتنینگ یک فناوری لایه‌ دوم برای بیت کوین است که از کانال‌های ریزپرداخت برای مقیاس قابلیت بلاک چین در مدیریت تراکنش‌ها استفاده می‌کند.

درست مانند مثال SegWit، پیاده‌سازی شبکه‌ی لایتنینگ بر روی لایت کوین به صورت آزمایشی انجام شد تا ثابت شود ایجاد نوآوری در بیت کوین امکان‌پذیر است. هم‌چنین، به گفته‌ی چارلی لی، “‌وقتی بلاک چین بیت کوین متراکم شود و کارمزدهای آن افزایش یابند، به سادگی می‌توان از لایت کوین برای هماهنگ‌سازی شبکه‌ی لایتنینگ استفاده کرد.‌”‌

میمبل ویمبل (MimbleWimble)

میمبل ویمبل یک پروتکل حریم خصوصی است که بر روی تراکنش‌های محرمانه‌ای ایجاد می‌شود؛ این پروتکل اطلاعاتی نظیر مبالغ تراکنش‌ را رمزگذاری یا پنهان می‌کند. گفته می‌شود میمبل ویمبل می‌تواند اندازه‌ی بلاک را کاهش و مقیاس‌پذیری را افزایش دهد. چارلی لی در اوایل ۲۰۱۹ اعلام کرد، لایت کوین توسعه‌ی میمبل ویمبل را پیگیری می‌کند، و تا اوایل ۲۰۲۱ توسعه‌ی آن به اجرا در خواهد آمد.

لایت کوین چیست: 3 نکته درباره لایت کوین (LTC)
المیرا مردانی 14 اکتبر, 2022
این پست را به اشتراک بگذارید
تگ ها
بایگانی
۵ توصیه طلایی برای ورود به دنیای ارز دیجیتال برای مبتدی ها