هدف کاردانو ایجاد یک اکوسیستم ارز دیجیتال باثبات است
پس از راه اندازی در سپتامبر 2017، توکن ADA Cardano عمدتا تا پایان نوامبر در رادار معامله گران باقی ماند. از آن زمان تاکنون، ارز دیجیتال 1520 درصد افزایش یافته است. کاردانو با ارزش بازار 18.8 میلیارد دلار، پنجمین ارز رمزنگاری شده ارزشمند تا زمان نگارش این مقاله است.کاردانو چیست؟

شروع نوشتن این

با وجود اینکه در چند سال اخیر به شهرت رسیده اند، اکثر ارزهای دیجیتال مسیرهای رشد آشفته ای داشته اند. رسوایی ها، هک ها، و اختلاف نظرهایی که منجر به هارد فورک شده است، اکوسیستم آنها را بد کرده است.

کاردانو یک پروژه بلاک چین است که توسط چارلز هاسکینسون، یکی از بنیانگذاران اتریوم، برای "ارائه اکوسیستم متعادل تر و پایدارتر" برای ارزهای رمزپایه تاسیس شده است. طبق وب‌سایت آن، ADA تنها سکه‌ای است که «فلسفه علمی و رویکرد پژوهش محور» دارد. از نظر عملی، این بدان معناست که بلاک چین منبع باز آن تحت یک فرآیند بررسی دقیق توسط دانشمندان و برنامه نویسان در دانشگاه قرار می گیرد.

بنیاد غیرانتفاعی که کاردانو را اداره می‌کند همچنین با تعدادی از موسسات دانشگاهی برای تحقیق و بررسی تمام جنبه‌های بلاک چین شریک شده است. به عنوان مثال، محققان دانشگاه لنکستر در حال توسعه یک "مدل خزانه مرجع" برای یافتن راهی پایدار برای تامین مالی توسعه آینده برای بلاک چین کاردانو هستند.

کاردانو چه تفاوتی با بیت کوین و اتریوم دارد؟


علیرغم افزایش پرتابه های آن در کمتر از دو ماه، ADA تا حدودی در دنیای بی ثبات ارزهای رمزنگاری شده دورتر است.

ADA خود را اولین ارز دیجیتال نسل سوم می نامد و هدف آن مقابله با مشکلات مقیاس و زیرساخت است که برای اولین بار در بیت کوین ایجاد شد، یک ارز دیجیتال نسل اول که ایده سکه های دیجیتال را معرفی کرد و اتریوم، یک ارز دیجیتال نسل دوم که موارد استفاده را گسترش داد. سکه به قراردادهای هوشمند به طور خاص، هدف کاردانو حل مشکلات مربوط به مقیاس پذیری، قابلیت همکاری و پایداری در پلتفرم های ارزهای دیجیتال است.

اولین مشکل به کندی شبکه ها و کارمزدهای بالا به دلیل افزایش حجم تراکنش ها اشاره دارد. (همچنین ببینید: آیا کارمزدهای بالای تراکنش قیمت بیت کوین را پایین می آورد؟) الگوریتم کاردانو Ouroboros به عنوان راه حلی ممکن برای مشکلات مقیاس پذیری آن مطرح شده است.

Ouroboros از رویکرد اثبات سهام (PoS) برای صرفه جویی در هزینه های انرژی و امکان پردازش سریع تر تراکنش ها استفاده می کند. به جای داشتن یک کپی از بلاک چین های مجزا در هر گره (همانطور که در بیت کوین معمول است)، بلاک چین کاردانو تعداد گره ها را در یک شبکه با انتصاب رهبرانی که مسئول تایید و تایید تراکنش ها از مجموعه ای از گره ها هستند، ساده می کند. متعاقباً، گره رهبر، تراکنش ها را به شبکه اصلی هل می دهد.

کاردانو همچنین از RINA (معماری مبتنی بر اینترنت بازگشتی) برای مقیاس‌بندی شبکه خود استفاده کرده است. این توپولوژی شبکه برای اولین بار توسط جان دی توسعه داده شد و افزایش سفارشی شده برای شبکه های ناهمگن را امکان پذیر می کند. هاسکینسون گفته است که می‌خواهد پروتکل‌های کاردانو به استانداردهای TCP/IP، پروتکل غالبی که در اینترنت برای تبادل داده استفاده می‌شود، برسد. (همچنین ببینید: 4 رقیب بلاک چین در رقابت با اتریوم.)

قابلیت همکاری به قابلیت حمل ارز دیجیتال هم در اکوسیستم طبیعی آن و هم در رابط آن با اکوسیستم مالی جهانی موجود مربوط می شود. در حال حاضر، هیچ راهی برای انجام تراکنش‌های زنجیره‌ای متقابل بین ارزهای دیجیتال یا انجام یک تراکنش یکپارچه شامل ارزهای دیجیتال و اکوسیستم مالی جهانی وجود ندارد. صرافی ها که خراب می شوند یا هزینه های گزافی دریافت می کنند، تنها واسطه هستند. مجموعه ای از مقررات مربوط به هویت مشتری و تراکنش، اکوسیستم ارزهای دیجیتال را از همتای جهانی خود دورتر کرده است.

هدف کاردانو فعال کردن نقل و انتقالات زنجیره ای متقابل از طریق زنجیره های جانبی است که معاملات را بین دو طرف خارج از زنجیره انجام می دهد. همچنین در حال بررسی راه‌هایی برای موسسات و افراد است تا به‌طور انتخابی ابرداده‌های مربوط به تراکنش‌ها و هویت‌ها را فاش کنند تا امکان استفاده از ارزهای دیجیتال برای معاملات و تراکنش‌های روزانه فراهم شود.

در نهایت، پایداری در مورد ساختارهای حاکمیتی است که مشوق هایی را برای استخراج کنندگان و سایر ذینفعان فراهم می کند و در مورد ایجاد یک مدل اقتصادی خودپایه برای ارز دیجیتال است. علاوه بر این، هدف آن ایجاد چیزی است که سازندگان آن به عنوان «قانون اساسی» پروتکل‌ها برای جلوگیری از هارد فورک‌های آشفته (مانند مواردی که در بیت‌کوین و اتریوم رخ می‌دهند) بسازد.

در آینده، پروتکل‌ها در بلاک چین‌های کاردانو کدگذاری می‌شوند و برنامه‌هایی که از پروتکل استفاده می‌کنند، مانند صرافی‌های آنلاین و کیف پول‌ها، همزمان با ساخت برنامه‌ها، به‌طور خودکار مطابقت را بررسی می‌کنند. اتوماسیون همچنین می تواند زمان مورد نیاز برای بحث و پیاده سازی فورک ها را کاهش دهد. هاسکینسون از آن به عنوان «مکانیزه شدن یک فرآیند اجتماعی» یاد کرده است.

بازار کاردانو چیست؟


در حال حاضر، مورد استفاده اصلی Cardano به عنوان یک ارز دیجیتال است. ADA، ارز دیجیتال آن، بخشی از لایه تسویه حساب کاردانو است. Cardano اغلب به عنوان "اتریوم ژاپنی" شناخته می شود و گزارش های سال گذشته نشان می دهد که از طریق دستگاه های خودپرداز و کارت های نقدی در ژاپن در دسترس قرار گرفته است.

کاردانو برنامه های بلندپروازانه ای برای آینده دارد و قصد دارد فراتر از لایه حل و فصل به یک لایه کنترل حرکت کند، که به عنوان یک "چارچوب محاسباتی قابل اعتماد" برای سیستم های پیچیده، مانند سیستم های قمار و بازی عمل می کند. سایر برنامه‌های ذکر شده در وب‌سایت آن عبارتند از مدیریت هویت، یک سیستم اعتباری، و Daedalus، یک کیف پول ارز دیجیتال جهانی با تسهیلات معاملات ارز دیجیتال خودکار و قابلیت‌های تبدیل کریپتو به فیات. مشخص نیست که آیا ADA نقش مهمی در سیستم های برنامه ریزی شده ایفا می کند یا خیر.

جا...

هدف کاردانو ایجاد یک اکوسیستم ارز دیجیتال باثبات است
المیرا مردانی 23 ژوئن, 2022
این پست را به اشتراک بگذارید
تگ ها
بایگانی
کاردانو چیست و چگونه کار می کند؟
کاردانو یکی از محبوب‌ترین شکل‌های ارز دیجیتال است، نوعی ارز دیجیتال که منحصراً به صورت آنلاین وجود دارد. کاردانو در سال 2015 تاسیس شد و در اکتبر 2017 تجارت عمومی را با قیمت چند سنت به ازای هر سکه آغاز کرد. از ژانویه 2022، سکه با قیمت بیش از 1.20 دلار معامله می شود، اگرچه در 52 هفته قبل به بالای 3 دلار رسیده بود. طبق CoinMarketCap.com، این ارز در بین 10 ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش کل قرار دارد.